תחנה ותושבים

תחנות קריאה על שביל המסילה / תמר וייס

שמי תמר וייס, אני סופרת ועורכת ספרים, אמא לשלושה וגרה בקטמון. תחנות הקריאה הן יזמה שלי יחד עם עוד כמה תושבים. לפני כשנה וחצי, בשיחה עם חברתי הסופרת מעין בין הגיא מבית הכרם, עלה הרעיון לחבר בין ספרים לקהילה וליצור מקום של קח תן ספרים על הפארק. הרעיון קיים בגרסאות אחרות בארץ ובעולם, אבל אנחנו ניסינו לחשוב מה מתאים לכאן. חברנו אל זוג מקסים ממעגלי יבנה, נעמה טייר ותם אקסלרוד, שהעמידו ספריה קטנה בכניסה לבניין שלהם, ושכונה שלמה החלה להשתמש בה בהתלהבות ולהגדיל אותה. ישבנו איתם ועם סטודנטים מקורס אמנות ואקטיביזם בקהילה של בצלאל, וגיבשנו דרך להקים בפארק המסילה ספריית רחוב שמטרתה לקרב ולהנגיש לקהל הרחב קריאה וקשר
לספרים, וליצור פעילות קהילתית סביב ספרים במרחב הציבורי. סטודנטית אחת סיפרה שיש בית קברות לתחנות אוטובוס ישנות ליד התחנה המרכזית, והציע להסב אותן לספריה. כאן נכנס המון שיתוף פעולה פורה עם העיריה, שקיבלה את הרעיון בברכה וסייעה בכל מה שהיה צריך מבחינה טכנית.

והנה עתה יש תחנות קריאה בשני מוקדים: בפארק המסילה פינת רחוב מסריק, ובאזור גוננים-מקור חיים (לא רחוק מהמעבר לרמי לוי).
התחנות פועלות על בסיס קח תן ספרים, ויש בהן שפע של ספרים יפים. אין חובה להחזיר ספר, ואין כל רישום. אפשר ורצוי לתרום ספרים מעניינים. תחלופת הספרים גבוהה מאוד, יש ספרים לרוב בעברית אנגלית, רוסית, צרפתית וגרמנית ועוד.

המקום הפך למקום מפגש של אנשים שלא מכירים זה את זה, ומתחילים לדבר על ספרים – ממליצים אחד לשני על ספר שקראו, מדברים על סופר זה או אחר וכדומה. אנשים לוקחים ספר וקוראים על הדשא של פארק המסילה, או על ספסל הסמוך. בני משפחה, בודדים, הורים לילדים. תיירים מחו"ל, תיירים ישראלים וירושלמים, נוצרים, מוסלמים ויהודים בכל הגילאים. נכים וקשישים משתמשים רבות בתחנות, מפני שהן מונגשות. קשישים מלווים בפליפינית, הפיליפינית מוצאת ספר לעצמה ולקשיש. זוגות צעירים היושבים על ספסל סמוך וקוראים ספר שירה. תושבים מתנדבים לסדר את הספרים, למיין ולנפות, לתרגם מודעות.

התושבים ואני מארגנים אירועים ספרותיים קהילתיים על הדשא – וגם האירועים נערכים בדרך של קח תן – פעם אתה מארגן אירוע ואני משתתפת בו כמאזינה, ופעם אני מארגנת ואתה משתתף, ועוזרים זה לזה. הכניסה אל האירועים כמובן חופשית: ערכנו מסיבת תה שכונתית לכבוד 150 שנה לאליס בארץ הפלאות  – עם תה עוגות ותפאורה מתאימה, הרצאה של תושבת על זהויות בספרי אליס (למבוגרים) והקראה הפוכה ומשחק לילדים. ארגנו שיחה חופשית בין תושבים על מסילות תחנות ורכבות בספרות. היו כמה מפגשים של מועדון קריאה לילדים חובבי סדרת "הדוד אריה" (בכל פעם הורה אחר העביר), הרצאה של תושב חוקר ספרות חז"ל לכבוד תשעה באב על אגדות החורבן, מפגש לימוד פיוט ונגינה לכבוד חודש אלול, מפגש יצירת ספר מיניאטורי על ידי אמנית תושבת האזור, ועוד ועוד.

יוצא לי להגיע לתחנה כל יום-יומיים, וכיף לי לשבת על הדשא עם התינוקת שלי או לבוא עם שני הילדים הגדולים לסדר את הספרים, ולראות אנשים נהנים מהתחנה  – אני מרגישה בת מזל שהתאפשר לי לתת ולו משהו למקום הזה ולאנשים שלו, שמיטיבים עמי.

אני רוצה לנצל הזדמנות זו כדי להזמין אתכן להתעדכן בפעילויות ולהצטרף אלינו – אפשר להירשם אצלי באימייל tamarwg@gmail.com.

להתראות בתחנות הקריאה!