זכויות בחופשת לידה

זכויות בחופשת לידה: כל מה שצריך לדעת

1. מתי עלי להודיע למעביד שאני בהריון?
על פי החוק עלייך להודיע על הריון עד לשבוע 18. מומלץ להודיע על ההיריון עם אישור רפואי אך לא מחייב, ניתן גם להודיע בעל פה.

2. האם אני זכאית למענק לידה?
אם ילדת בבית-חולים או מיד לאחר הלידה הגעת לבית חולים. אם את תושבת ישראל או בן-זוגך תושב ישראל (גם במקרה שהלידה לא התקיימה בארץ). תקבלי את המענק תוך כחודש ימים ממועד הלידה, ישירות לחשבון הבנק.

3. לכמה זמן אוכל לקבל דמי לידה?
אם שילמו בעבורך דמי ביטוח של לפחות 10 חודשים מתוך 14 החודשים שקדמו ליום בו התחלת את חופשת הלידה או 15 חודשים מתוך 22 החודשים שקדמו ליום בו יצאת לחופשת הלידה, את זכאית לדמי לידה בעד 14 שבועות.
אם שילמו בעבורך את דמי הביטוח בעבור 6 חודשים מתוך 14 החודשים שקדמו ליום בו יצאת לחופשת לידה, את זכאית לדמי לידה בעבור 7 שבועות. אם את עצמאית, יובאו בחשבון תקופות העבודה שבעבורן שילמת דמי ביטוח.

4. נולדו לי תאומים, האם אני זכאית להאריך את חופשת הלידה ולקבל דמי לידה על הארכה?
כן. אם את זכאית ל14 שבועות דמי לידה (בהתאמה לשאלה הקודמת), את זכאית להאריך את חופשת הלידה בעוד שלושה שבועותבעוד שלושה שבועות בעבור כל ילד שנולד ולקבל על השלושה שבועות האלה עוד דמי לידה. במידה ואת זכאית ל7 שבועות דמי לידה, את זכאית לקבל דמי לידה לעוד שבועיים על כל ילד שנולד.

5. בן-זוגי ואני רוצים לחלוק חופשת לידה, האם זה אפשרי?
כן, הבן זוג יכול לחלוק אתך את חופשת הלידה בתנאי שאת זכאית ל14 שבועות חופשת לידה ולא 7 שבועות. בנוסף בתנאי ששולמו בעבורו דמי ביטוח משכרו כעובד שכיר, או שהוא שילם דמי ביטוח מהכנסתו כעובד עצמאי, בעבור 10 חודשים מתוך 14 החודשים או בעבור 15 חודשים מתוך 22 החודשים שקדמו ליום יציאתו לחופשת לידה. הבן זוג רשאי להתחיל את חופשת הלידה רק לאחר שישה שבועות מתחילת חופשת הלידה. בנוסף, עלייך להצהיר בכתב שאת מעוניינת לחלוק את החופשה עם בן זוגך. הזמן בו את נמצאת בחופשת לידה + הזמן שבן זוגך נמצא בחופשת לידה לא יעלה על 14 שבועות.

6. אני נאלצת להתפטר לצורך טיפול בתינוק שנולד, האם אני זכאית לפיצויים?
במידה ולא חלפו תשעה חודשים מיום הלידה אז את זכאית. שימי לב שבמכתב ההתפטרות את מציינת שאת מתפטרת לצורך טיפול בתינוק.

7. האם אני יכולה לחתום בלשכת התעסוקה מיד מיום ההתפטרות שלי ולקבל דמי אבטלה?
התפטרות מיד בתום חופשת הלידה (עד תשעה חודשים מיום הלידה) מוגדרת כפיטורין לצורך קבלת הפיצויים. אך לצורך קבלת דמי אבטלה ההתפטרות נחשבת כהתפטרות. את דמי האבטלה את זכאית לקבל רק לאחר 90 יום. יחד עם זאת, במידה ובאופן אובייקטיבי לא יכולת להמשיך בעבודתך (שעות ארוכות, מיקום לא נוח וכו') תנסי לבדוק את האפשרויות שלך מול לשכת התעסוקה.
________________________________________

*אין לראות בתוכן זה ייעוץ מקצועי או חוות דעת משפטית מכל סוג שהוא