טיפים לשינה טובה לתינוק חדש

טיפים לשינה טובה לתינוק חדש

רותי תבור

רותי תבור

מאת: רותי תבור

תינוק בא אל העולם!

אושר גדול אופף אותנו והתרגשות שאין דומה לה אל מול הנס הנגלה לעינינו ההורים.
יחד עם השמחה הגדולה, ואולי כשמסך הערפל נמוג מעט, אנו עומדים בפני מציאות חדשה.
יש בידנו גוזל רך וחסר אונים שעלנו לטפל בו יום ולילה, והעולם שהכרנו לפני כן כבר פחות רלוונטי לחיי היומיום החדשים.

התינוק הקטן זקוק לשינה רבה ובו בזמן מקיץ לפעמים בתכיפות רבה. הוא אינו יודע להרדים את עצמו ועלינו ללמוד כיצד לסייע לו להירדם במהלך היום והלילה.

ברחם הוא קיבל את התנאים האופטימליים. ישן, אכל ונע במרחב באופן חופשי ונינוח, והנה פתאום עליו להסתגל למציאות אחרת, בדיוק כמונו. השינה במיטה אינה מוכרת לו וכך גם שלל הגירויים סביבו אותם הוא בוחן בכל חושיו.

אז מה בכל זאת אנחנו יכולים לעשות על מנת לתת לו את הבסיס הראשוני עליו ניתן יהיה בהמשך לבנות הרגלי שינה טובים? הנה שלושה טיפים להתמודדות ראשונית עם השינה!

סדר יום

סדר יום פחות או יותר קבוע הינו הבסיס הראשוני להקניית הרגלי שינה. סדר יום פירושו יצרת מספר עוגנים קבועים במהלך היום, סביבם יתנהלו ההאכלות וההרדמות.

החשיבות של בניית סדר יום הינה גדולה מעין כמוה כיוון שהוא מאפשר לתינוק ללמוד מה בא אחרי מה, הסדר מפחית חרדה מפני הלא נודע שכרגע אופף את העולם כולו ומביא במקרים רבים להיענות טובה יותר בתחום השינה. גם במסגרות השונות אליו ישתייך במהלך חייו התינוק, הסדר הזה יעזור לו בהתאקלמות ובהסתגלות.

אין צורך בתכנון מדוקדק של כל דקה ודקה אלא בהחלטה על מספר פעולות קבועות כמו טיול בוקר, זמן בבית והתארגנות קבועה בערב לקראת השינה.

טקס שינה

טקס שינה הינו הפעילות האחרונה שהתינוק חווה יחד עם אמא או אבא לפני שהוא נכנס לישון. הטקס מתרחש כולו מחוץ למיטה ובסופו נפרדים והולכים לישון. אתם בוודאי מכירים את טקס השינה ה"קלאסי" לפני ההשכבה ללילה, הסיפור שלפני השינה וכד'.

זהו רק אחד מבין שלושה טקסים שאני מציעה לעשות. אני ממליצה להתחיל עם טקס שינה כבר עם תינוקות רכים וצעירים! טקס שינה של תינוק קטנטן אינו יכיל סיפור ועליו להיות קצר ומותאם. אפשר לשיר שיר קבוע ולכבות יחד את האור, אפשר לעשות עיסוי קטן או להשמיע שיר קצר ורגוע.

אז מהם שלושת הטקסים?

טקס שינה לפני ההרדמה ללילה, טקס שינה (שונה) לפני כל הרדמה במהלך היום וטקס בוקר המכיל מספר פעולות קבועות שעוזרות לתינוק להבין שהתחיל היום.

טיפ להרדמה

תינוקות רכים אינם יודעים להירדם בכוחות עצמם. בדרך כלל זוהי אינה יכולת מולדת וגם מבחינה פיזיולוגית, הבשלות לכך מגיעה בגיל חמישה חודשים, אז מופרש מספיק מהורמון המלטונין, "הורמון השינה" המאפשר ללמוד הירדמות עצמאית. עד אז, התינוק זקוק להרבה מאוד עזרה, וזה נורמלי לחלוטין.

אז מה בכל זאת יכול לעזור לו לבנות בסיס להקניית הרגלי שינה טובים? שימו לב לסימני עייפות ותנו מענה בזמן! כשאתם מבחינים בסימנים כמו פיהוק, גירוד בראש או באוזן, חוסר עניין או קצב איטי יותר של פעילות (כמובן שלכל ילד הסימנים האופייניים לו, וקיימים רבים), הקפידו להכניס להרדמה תוך 30-40 דקות. זאת על מנת לא להגיע למצב של עייפות-יתר המקשה על ההרדמה ופוגע באיכות השינה. ולגבי אופן ההרדמה, כאשר אתם בבית, הכירו לו את המיטה כמקום שאינו מאיים. נסו מידי פעם להרדים עם מגע מרגיע במיטה והרימו להרגעה על הידיים אם יש צורך.

אם התינוק יצליח להירדם פעם אחת במיטה עם העזרה שלכם, כבר ההירדמות שלו יכולה להיחוות באופן חיובי, מה שעשוי לסייע בהמשך. ככל שהוא יצבור יותר חוויות טובות של הירדמות במיטה, כך בהמשך תוכלו ללמד אותו להירדם בה גם באופן עצמאי.

בנוסף, אני ממליצה במקביל למצוא מספר דרכים להרדמה ולא להרגיל את הקטנים להירדמות למשל רק על הידיים או רק במנשא. כך תהיה לכם חופשיות רבה יותר בתחום השינה.

עם שלושת הטיפים הללו ניתן לצאת למסע ההורי בעקבות השינה ולהכין את הקרקע ללמידה פרודוקטיבית של הרגלי שינה בעתיד.

אז שיהיה לכם מסע נעים ומוצלח!

רותי תבור

www.go2sleep.co.il

 https://www.facebook.com/RuthieTavorGoodNight [icon icon="facebook"]