הוא לא מדבר כל כך ברור

הוא לא מדבר כל כך ברור

mali katzav

mali katzav

מאת: מלי קצב הנדלמן

כולנו מכירים את הילדים האלו שלא מדברים כל כך ברור…

יש את הילד ההוא שלא אומר ר'… ויש את הילדה ההיא שאומרת ס' במקום ש'… והילד ההוא שממש אי אפשר להבין מה הוא אומר..

בחלק גדול מהמקרים אין צורך לדאוג או לטפל ובמקרים אחרים חשוב לטפל כי זה כבר לא יעבור לבד.. אז איך יודעים מה לעשות? בואו נעשה קצת סדר.

שיבושי היגוי קיימים אצל כל הילדים והם חלק מההתפתחות הטבעית שמלווה את רכישת השפה.

ככל שהילד גדל ומתפתח, כך מתפתחים איברי ההיגוי שלו, ואיתם היכולות המוטוריות והקוגניטיביות שלו והדיבור הופך למדויק וברור יותר.

מגיל שנה ומעלה, בשלב שבו הילד אומר עדיין רק מילים בודדות, המילים הראשונות מאופיינות בפישוטים רבים. לרוב, הילד יגיד מילים שמורכבות מהברה אחת או שתי הברות שחוזרות על עצמן : "בא" לאבא, "תתא" לסבתא. תופעות נוספת שנפוצה בשלב הזה (וגם אחריו) היא השמטה או החלפה של הצליל הראשון או האחרון במילה : "אכה" במקום "מכה", "כו" במקום "כוס".

סביב גיל שנה וחצי- שנתיים, כשהילד מתחיל להפיק צירופי מילים, משתפרת גם יכולת ההגייה שלו. בשלב הזה, הילד אומר מילים ארוכות יותר והוגה הברות רבות יותר במילה. לרוב את ההברות האחרונות של המילה : "ננה" במקום "בננה", "בבת" במקום "רכבת".  תופעות נוספות שנפוצות בשלב הזה, הן החלפת עיצורים ("ייד" במקום "ילד"), השמטת עיצורים ("אסא" במקום "כסא") שיכול הברות ועוד.

סביב גיל שלוש, דיבורו של הילד אמור להיות מובן בכ 80% מהזמן. מה זה אומר? שרוב התופעות שקשורות להשמטת הברות או חלקי הברות נעלמות, אך ישנן עדיין עיצורים שהילדים לא אומרים כמו : ק, ג, ת, ד, ל, ר, ס, ש, ז, צ.  והכל תקין ונורמלי.

כמובן, שכמו בכל תחום, מדובר בטווח של התפתחות. תמיד יהיו את אלו שקצת יתעכבו ומהצד השני את ה"כוכבים" שכבר בגיל שנה וחצי יגידו את כל העיצורים והתנועות וידברו במשפטים שלמים.

כל עוד זה בטווח הנורמה – הכל בסדר.

 

כמה טיפים:

  • כמה דוגמאות לגבי גילאים : ילד שלא הוגה ר' או ל' – אין צורך בטיפול לפני גיל 4 שנים. ילד שלא הוגה את העיצורים השורקים (ש,ס,צ,ז) – אין צורך בטיפול לפני גיל 5.5-6 שנים. אם הילד בן שלוש ועדיין משמיט הרבה הברות במילים ומרבית הדיבור שלו לא מובן על ידי הסובבים אותו (לא אבא ואמא)– כדאי לפנות לייעוץ.

  • בכל מקרה של חשש : השלב הראשון הוא ביצוע בדיקת שמיעה. גם אם אתם בטוחים שהילד שומע מצוין, זה עדיין לא אומר שאין לו ירידה קלה בשמיעה. בגילאים האלו כל ירידה בשמיעה משפיעה מאוד על התפתחות השפה וההיגוי.

  • אם הילד "משבש" צליל מסוים וזה עדיין תקין לפי הגיל שלו – תנו לטבע לעשות את שלו. במרבית המקרים הילד ילמד להגות את הצליל בצורה נכונה עם הזמן (ואם לא כדאי לפנות לטיפול מקצועי). פעמים רבות הורים מנסים ללמד את הילד איך לדבר נכון, כשלמעשה הוא עדיין לא בשל לכך. פעמים רבות הם עלולים להרוס במקום להועיל – ללמד את הילד צורת הגייה לא נכונה ולהעלות את המודעות שלו לכך שהוא מדבר בצורה לא נכונה. כשלמעשה, עד אז הוא בכלל לא שם לב שמשהו לא בסדר..

מלי קצב הנדלמן

[icon icon="phone"] 054-6348638  [icon icon="envelope"] malikatsav@gmail.com

 [icon icon="facebook-square"]מלי קצב הנדלמן – קלינאית תקשורת