על מחלות ושינה של קטנטנים

על מחלות ושינה של קטנטנים

רותי תבור

רותי תבור

מאת: רותי תבור

התינוק כבר קצת גדל וסוף סוף אתם מתחילים לראות שיגרה בהרדמות וביקיצות, איזה כיף!קצת יותר קל להרדים, הצלחתם להרגיל למיטה או לדרך אחרת של הרדמה המתאימה לכם, אתם יותר רגועים ובטוחים בעצמכם, ואפשר לחיות בשלווה יחסית.

ואז מגיעה המחלה הראשונה או השן הראשונה.. ואיתה הרגרסיה! אנחנו ההורים נלחצים ועומדים בפני ילדים סובלים וכואבים שמתקשים להירדם ומקיצים אינספור פעמים. כמובן שאנחנו מגיבים מתוך האינסטינקט ההורי שלנו, מנסים לעטוף בחום ואהבה כמה שניתן, לנחם ולמצוא את הדרך היעילה ביותר להתמודד עם חוסר האונים שלנו אל מול המצב החדש. והנה המחלה חלפה לה בשעה טובה!

אבל מה עם הרגלי השינה שסוף סוף הצלחנו לסגל לקטנים? ירדו לטמיון? עכשיו הגיעה התמודדות חדשה של הסתגלות מחודשת לשיגרה שחזרה להיות מתישה ומייגעת.  מה שכבר עבד לנו בעבר פתאום כבר לא מצליח!

אז מה עושים?

איך אפשר להתמודד עם מחלות ורגרסיות למיניהן מבלי לאבד את השפיות ולמזער נזקים? הנה שלושה טיפים במיוחד בשבילכם:

1. נסו לשמור על קור רוח, זכרו שזוהי מחלה חולפת או תקופה של שיניים שתעבור בקרוב!
ככל שאתם תהיו רגועים יותר בתקופה הזאת ובכלל, כך תסייעו לקטנים שלכם להיכנס למצב רגוע יותר. חשבו מה יכול לעזור לכם להיכנס למצב רגוע? חיבוק מבן/בת הזוג? מקלחת? שיר נעים? שוקולד? שתפו במה שאתם צריכים ותראו איך אתם יכולים להשיג את הדבר הקטן הזה שעושה לכם טוב. אתם העוגן עבור הילדים, וככל שאתם תהיו איתנים יותר, כך הם יחושו את הביטחון ויתמכו בכם ביתר קלות.

2. לא לשבור את כל הכלים- בתקופה של מחלה, הגוזלים שלנו באמת סובלים ומסכנים. חבקו, עטפו בחום ואהבה, תנו כמובן טיפול רפואי ועשו מה שאפשר על מנת לנטרל במידת הצורך את הכאב והסבל. אבל.. אל תשברו את כל הכלים. אם יש לכם שיגרת הרדמות, נסו כמה שאפשר להיצמד לדרך שבחרתם ולא לעשות שינויים דרסטיים מידי.

דוגמא לכך היא שיגרה שבה הילדים נרדמים במיטתם. בתקופת מחלה, רצוי שלא להכניסם אל מיטתכם אלא לתת להם את הקרבה הנוספת על ידי ישיבה לצידם ומגע כשהם במיטתם או להרגיעם על הידיים ולהחזירם למיטתם. כך אתם תרגישו שהם מקבלים את החום והתמיכה מעבר למצב הנורמטיבי ובו בזמן אינכם פותחים אופציות חדשות להרדמה ואינכם יוצרים הרגלים רחוקים מאוד מהשיגרה, מהם קשה יהיה להיפרד בהמשך עם החזרה לשיגרה.

3. עם תום התקופה חזרו לשיגרה במהירות ובנחישות! הילדים חזרו לעצמם והם בריאים ושלמים? נהדר! הגיע הזמן לחזור לשיגרה. חיזרו להרדים בדרך שאתם מכירים או החליטו על שיגרת הרדמה חדשה הכוללת התארגנות מסודרת וקבועה וגם טקס שינה ברור וידוע מראש.

קחו בחשבון שהימים הראשונים עשויים להיות יותר קשים ושהקטנים שלכם יקוו לחזור ולהיות בחיקכם או לקבל את הפינוקים להם התרגלו בתקופת המחלה.
הכינו את עצמכם להתנגדויות וגשו למשימה בנחישות וברוגע. ככל שתחזרו מהר יותר ובנחישות רבה יותר לשיגרה, כך היא תיהפך מחדש לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום ותוך זמן קצר ההתרעמות על שובה תיעלם.

זכרו שעם כל מחלה אנו לומדים להכיר את התגובות, את סימני המצוקה וגם את דרכי הטיפול המתאימות ביותר עבור ילדנו. כך גם הביטחון שלנו מתחזק ותגובותינו יעילות ורגועות יותר, מה שמקל במהלך המחלה ולאחריה.

יצאתם לגמרי משיגרה ואתם חשים שחזרתם לנקודת ההתחלה? אל תתייאשו!
תמיד אפשר לשנות וללמד מחדש את מה שכבר נלמד בעבר. אם עשיתם זאת בעבר, אין שום סיבה שלא תצליחו גם הפעם! עם נחישות, התמדה ועקביות בדרך שתבחרו, הכל אפשרי!

רותי תבור

www.go2sleep.co.il

 https://www.facebook.com/RuthieTavorGoodNight [icon icon="facebook"]